Курський депутат Ольга Лі: Люди повинні знати, що влада не діє


Після появи на YouTube відео з критикою на адресу президента Путіна депутат Ольга Лі піддалася кримінальному переслідуванню. В інтерв'ю DW вона розповіла про деталі цієї історії.

В останні дні ім'я депутата Курської обласної думи Ольги Лі починає звучати все голосніше по всій Росії. Соціальні мережі розбурхало її відеозвернення до президента РФ Володимира Путіна. У відеоролику, викладеному в березні на YouTube, регіональний депутат, головний редактор регіональної газети "Народний журналіст" піддає жорсткій критиці діяльність глави держави.
Проведена Путіним зовнішня і внутрішня політика привела "до краху фінансової системи Росії і знищення її як правової держави", говорить вона в зверненні. Відео зібрало вже без малого 300 тисяч переглядів, а 25 березня на регіонального депутата завели кримінальну справу. DW поспілкувалася з Ольгою Лі про причини і наслідки публічного звернення до президента, а також про її політичне минуле і майбутнє.
DW: Ви і раніше викладали відеозвернення в YouTube, але близько 3 тижнів тому вперше звернулися особисто до президента РФ. Що змусило вас адресувати свій виступ глави держави?
Ольга Лі: Спочатку я відправила це звернення в письмовому вигляді безпосередньо президенту РФ і отримала відповідь, що президент у нас хоч і є гарантом (Конституції. - Ред.), Але фактично нічого не гарантує, оскільки не повинен підміняти собою інші органи влади. Хоча ні про яку заміну мови і не йшло. Ми вимагали провести перевірку прокурора Курської області, проте до цього всі наші заяви перенаправлялись в Курську область. Як може людина провести якісну перевірку щодо самого себе? Результатів не було, тому я вирішила надати цю історію публічному розголосу, щоб громадськість дізналася, що сьогодні у нас влада фактично не діє.
- Нещодавно в відношенні вас завели кримінальну справу. У чому вас звинувачують і пов'язано це якось з вашим зверненням до президента?
- Нібито я обмовила суддю Шурову (суддя Ленінського районного суду міста Курська. - Ред.). Але, по-перше, газетна стаття, на яку вони посилаються, була опублікована півроку тому, у вересні. По-друге, ті слова, які відносяться до судді, написані не від мого імені, а від імені співробітників редакції. По-третє, я в декретній відпустці і, відповідно, той номер не видавала і не випускала у світ.
Тому, напевно, заклад справи пов'язано з моїм зверненням (до президента. - Ред.). Крім того, я тричі подавала заяви про притягнення до відповідальності прокурора Курської області за зловживання повноваженнями. Мені здається, що, завівши справа на мене, прокуратура намагається відвернути увагу громадськості. Ще одна можлива причина: в нашій газеті був анонс розслідування, яке, ймовірно, буде мати великий резонанс. Справа в тому, що на будівництво дороги регіонального значення було виділено близько 1 млрд рублів. І раптом виявилося, що саме в тому місці, де її будуть будувати, розташовані ділянки ряду високопоставлених чиновників. І ці ділянки викуповували, скажімо так, по самій нескромно ціною ...
- Повернемося до вашого відеозверненню. Яка реакція на відеоролик пішла від ваших колег, від простих громадян?
- Якщо говорити про соцмережах, то переважна більшість людей підтримують мої висловлювання. Зате в облдуми, де більшість депутатів з "Єдиної Росії", мене, звичайно ж, не підтримали. КПРФ і ЛДПР теж показали свої справжні обличчя і висловилися проти мене. У підсумку на останньому засіданні мені влаштували публічний осуд, звинувачували в тому, що я образила президента. Спробували на мене морально натиснути, мабуть, щоб я припинила виступати.
- Ви ще не шкодуєте, що вступили у відкрите протистояння з владою?
- У мене немає ні грама жалю. Буду йти до кінця - я не з тих, хто зупиняється на півдорозі. Я була готова до протидії, в тому числі розуміла, що може дійти до кримінальних справ і навіть погроз. Сказати, що я взагалі не боюся, було б нерозумно - будь-яка людина боїться за своє життя і хоче, щоб в його долі було якомога менше подібних перипетій, але нічого не поробиш.
- У відео ви також стверджуєте, що рейтинг Путіна сильно завищений. Чому ви так вважаєте?
- Редакція газети "Народний журналіст" самостійно провела опитування населення, і рейтинг (президента РФ в Курській області. - Ред.) Виявився не вище 25 відсотків. При проведенні опитувань великими компаніями більшість людей - ті ж бюджетники - не завжди говорять правду, вони не хочуть критикувати владу, тому що бояться, що завтра їм не буде чим годувати свої сім'ї. Ми опитували без запису особистих даних, без диктофонів. І люди говорили відкрито, кого вони насправді підтримують, а кого ні.
- Наскільки репрезентативним був опитування?
- Ми опитали приблизно 1000 чоловік в місті і 500 в районах.
- Ви перебуваєте або перебували в будь-якої партії?
- Зараз я не перебуваю в жодній партії. Раніше складалася і навіть очолювала регіональне відділення партії "Народ проти корупції". Але потім з неї вийшла.
- Що пішло не так?
- Я зрозуміла, що це паперова партія, яка існує тільки для того, щоб продемонструвати, що у нас багатопартійна система і демократія, а фактично нічого не робить. Коли мені запропонували очолити її Курське відділення, почувши гучну назву, я подумала, що і наміри у партії серйозні. Але виявилося, що я помилилася. Лідери цієї партії переслідували зовсім інші цілі.
- Ви - нове обличчя в російській політиці. Чи не могли б ви розповісти про свої політичні погляди?
- Не можу охарактеризувати себе одним словом - наприклад, "ліберал" або "демократ". У моїх поглядах є щось від одного напрямку, щось від іншого. Але у мене чітка позиція щодо того, що влада в Росії повинна бути яке змінюється і прозора. Ситуація, коли хтось засиджується у владі на 15 і більше років, призводить тільки до стагнації. Необхідно також, наскільки можливо, мінімізувати корупцію в верхніх ешелонах влади.
Крім того, Держдума не повинна складатися тільки з тих, хто повністю схвалює дії уряду і президента. Повинно бути розумне суперництво, можливість для критики. Щоб можна було давати реальну оцінку ситуації, потрібно хоча б чути інші думки.
- Які ваші подальші плани? Чи не збираєтеся приєднатися до будь-якої партії? Будете претендувати на місце в Держдумі?
- Я планую висувати свою кандидатуру і в обласну думу, і в Держдуму. Вступати в якусь партію поки не збираюся. Але, швидше за все, мені треба буде йти на вибори за підтримки однієї з партій, тому що, якщо збирати підписи, мене на них, напевно, відразу ж і "зарубають". Пропозиції надходили і надходять (природно, від партій опозиційного спрямування). Але поки я не визначилася, від кого буду висувати свою кандидатуру.
- Якщо говорити про опозиційні партії, нещодавно ПАРНАС якраз запропонував "Яблуку" висунути єдиний список на вибори в Держдуму. Якщо це все ж станеться, то ви приєднається до них?
- Цілком можливо. Я вважаю, що в нинішній ситуації їх об'єднання було б розумно. Зрозуміло, що в подальшому при вирішенні якихось завдань можуть виникнути розбіжності - складно знайти однодумця в усьому. Але, щоб домогтися того, чого хочу я, чого хочуть ПАРНАС і "Яблуко", потрібно об'єднатися і в чимось пожертвувати своїми амбіціями. Тому що, судячи з усього, влада не збирається самостійно змінюватися і робить все для того, щоб це не відбулося в найближчі роки.